Group of mothers in neonatal ICU
a place for listening and early intervention in psychoanalysis
DOI:
https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.22.206Keywords:
premature birth, psychoanalysis, early interventionAbstract
The birth of a premature baby is marked by trauma of the birth of risk and can bring losses in the motherhood, affecting the mother-baby relationship. Psychological intervention in the neonatal unit aims to help parents build their own perceptions regarding the traumatic event and to build strategies for bonding with the baby.
Downloads
References
Agman, M., Druon, C. & Frichet, A. (1999). Intervenções psicológicas em neonatologia. In: Wanderley, D. B. (org). Agora eu era o rei: os entraves da prematuridade. Salvador: Ágalma.
Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Ed. Edições 70.
Battikha, E. (2011). A formação do neonatologia e os paradigmas implicados na relação com os pais dos bebês na unidade de terapia intensiva neonatal.Tese de doutorado. Escola Paulista de Medicina. Universidade Federal de São Paulo, São Paulo.
Bernardino, L. M. F. (2006). O que a psicanálise pode ensinar sobre a criança, sujeito em constituição. São Paulo: Escuta.
Bertoldi, C. N. Que dor é essa? In: Bernardino, L. M. F. & Robenkohl, C. M. F. (org.). (2002). O bebê a modernidade: abordagens teóricos-cínicas. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Brazelton, T. B. & Cramer, B. (1992). As primeiras relações. São Paulo: Martins Fontes.
Catão, I. (2002). Um lugar também de palavras. In: Bernardino, L. M. F. & Robenkohl, C. M. F. (org.). O bebê a modernidade: abordagens teóricos-cínicas. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Dias, M. A. M. (2008). A clínica do bebê pré-termo e a escuta dos pais: questões para a psicanálise. Tese de doutorado. Instituto de Psicologia,
Universidade de São Paulo, São Paulo.
Dolto, F. (1977). Psicanálise e pediatria. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Ed. Freud, S. 1996. Projeto para uma Psicologia Científica. In: Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol. I. Rio de janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1985).
Freud, S. 1996. Três ensaios sobre a teoria da sexualidade. In: Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud, vol.VII. Rio de janeiro: Imago. (Trabalho original publicado em 1905).
Golse, B. (2003). Sobre a psicoterapia pais-bebê: narratividade, filiação e transmissão. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Jerusalinky, A. et al. (orgs). (1999). Psicanálise e desenvolvimento infantil: um enfoque transdisciplinar. Porto Alegre: Artes e Ofícios Editora.
Jerusalinsky, J. (2000). Do neonato ao bebê: a estimulação precoce vai à UTI neonatal. Estilos clin., São Paulo, 5(8). Retirado de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-71282000000100006. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v5i8p49-63
Kamers, M. (2004). Do universal da maternagem ao singular da função materna: reflexões acerca da educação primordial. Pulsional Revista de
Psicanálise. Ano XVII, n. 180. Retirado de: http://bases.bireme.br/cgi-bin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=LILACS&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=477075&indexSearch=ID.
Klaus, M. & Kennel, J. (1992). Pais/bebê: a formação do apego. Porto Alegre: Artes Médicas.
Lamy, Z. C. (2000). Unidade neonatal: um espaço de conflitos e negociações. Tese de doutorado. Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro. Retirado de: http://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/mis-3309.Maldonado, M. T. (1985). Psicologia da gravidez, parto e puerpério. Petrópolis: Vozes.
Mathelin, C. (1999). O sorriso da Gioconda: clínica psicanalítica com os bebês prematuros. Rio de Janeiro: Companhia de Freud - editora.
Moreira, M. E. L., Braga, N. A. & Morsch, D. S. (orgs.). (2003). Quando a vida começa diferente: o bebê e sua família na UTI Neonatal. Fiocruz, Rio de Janeiro. Retirado de: http://books.scielo.org/id/rqhtt. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575413579
Oliveira, I. (1998). Vivenciando com o filho uma passagem difícil e reveladora - a experiência da mãe acompanhante. Tese de doutorado. Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Sales, L. M. M. (2005). Por que essa boca tão grande? Questões acerca da oralidade. São Paulo: Ágalma.
Santos, A., Sampaio, J., Toscano, M. E., Lima, A. M. C., Amorim, M. S. e Leal, T. M. (2001). Amamentação obrigatória? Escutando mães e pediatras. In: Camarotti, M. C. (org.). Atendimento ao bebê: uma abordagem interdisciplinar. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Saruwatari, A. A. F., Gaviglia, V. L., & Antonio, C. A. (2018). Reflexões psicanalíticas a respeito do vínculo materno na constituição do sujeito.
Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, 7(3), 479-492. Retirado de: http://dx.doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i3.2021 DOI: https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v7i3.2021
Soares, F. M. P. (2018). Interferências traumáticas da internação na UTI neonatal na capacidade de maternagem: contribuições winnicottianas a partir do conceito de Preocupação Materna Primária. Natureza humana , 20(2), 71-79. Retirado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1517-24302018000200006&lng=pt&nrm=iso
Spitz, R. A. 2013. O primeiro ano de vida. São Paulo: Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1979).
Stern, D. (1997). A constelação da maternidade. Porto Alegre: Artes Médicas.
Winnicott, D. W. (1989). Os bebês e suas mães. São Paulo: Martins Fontes.
Winnicott, D. W. (1990). Natureza humana. Rio de Janeiro: Imago.
World Health Organization. (2012). Born too soon: the global action report on preterm birth. Geneva.
Zanfolim, L. C., Cerchiari, E. A. N., & Ganassin, F. M. H. (2018). Dificuldades Vivenciadas pelas Mães na Hospitalização de seus Bebês em Unidades Neonatais. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(1), 22-35. Recuperado de https://dx.doi.org/10.1590/1982-3703000292017 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703000292017
Zen, E. T. & Motta, S. P. P. (2008). Intervenções precoces com recém-nascidos de risco. In: Wanderley, D. B. (org), O cravo e a rosa – A Psicanálise e a Pediatria - um diálogo possível?, Salvador: Ágalma.
Zornig, S. M. A. J. (2006). Clínica da intervenção precoce: entre a origem e o originário. In: Melgaço, R. G. (org.). A ética na atenção ao bebê: Psicanálise - Saúde - Educação. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publication adopts the CreativeCommons “Attribution 4.0 International” license – CC BY, which allows “copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.” Also, according to the CC BY license, authors must “give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.” These changes must be indicated without suggesting that the journal supports their use. More information about the license from: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en