Psychology and interdisciplinary work on Primary Care

an experience report

Authors

  • Daniele Trindade Mesquita Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Juliana Perucchi Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Jéssica Mattos Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.20.260

Keywords:

psychology, primary health care, multiprofesional residency

Abstract

The aim of this paper is to present an experience report about the practice of a psychology resident in a multidisciplinary team in primary health care, raising possibilities and constraints regarding the exercise of psychology in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniele Trindade Mesquita, Universidade Federal de Juiz de Fora

Psicóloga - Universidade Federal de Juiz de Fora – Minas Gerais –

Juliana Perucchi, Universidade Federal de Juiz de Fora

Psicóloga e Docente da Universidade Federal de Juiz de Fora – Minas Gerais –

Jéssica Mattos, Universidade Federal de Juiz de Fora

Psicóloga - Universidade Federal de Juiz de Fora – Minas Gerais –

References

Alves, V. S. (2005). Um modelo de educação em saúde para o Programa Saúde da Família: pela integralidade da atenção e reorientação do modelo assistencial. Interface - Comunicação, Saúde e Educação, 9(16), 39-52. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832005000100004

Brito-Silva, K., Bezerra, A. F. B., & Tanaka, O. Y. (2012). Direito à saúde e integralidade: uma discussão sobre os desafios e caminhos para sua efetivação. Interface - comunicação, saúde e educação, 16(40), 249-259. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832012005000014

Busnello, E. L., Lima, B., & Bertolote, J. M. (1983). Aspectos interculturais de classificação e diagnóstico. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 32(4), 207-210.

Conselho Federal de Psicologia (2010). Práticas profissionais de psicólogos e psicólogas a atenção básica à saúde. Brasília, DF: Brasília Rádio Center.

Fortes, S, Villano, & L. A, Lopes, C. (2008). Nosological profile and prevalence of common mental disorders of patients seen at the Family Health Program (FHP) units in Petrópolis, Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Psiquiatria, 30(1), 32-37. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-44462006005000066

Jimenez, L. (2011). Psicologia na atenção básica à saúde: demanda, território e integralidade. Psicologia & Sociedade, 23, 129-139. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822011000400016

Loch-Neckel, G., Seemann, G., Eidt, H. B., Rabuske, M. M., & Crepaldi, M. A. (2009) Desafios para a ação interdisciplinar na atenção básica: implicações relativas à composição das equipes de saúde da família. Ciência & Saúde Coletiva, 14(1), 1463-1472. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000800019

Mari, J. J. (1987). Psychiatric morbidity in three primary medical care clinics in the city of São Paulo: Issues on the mental health of the urban poor. Social Psychiatry, 22(3), 129-138.Meyer, D. E. E., Mello, D. F., Valadão, M. M., & Ayres, J. R. C. M. (2006). “Você aprende. A gente ensina?” Interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, 22(6), 1335-1342. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2006000600022

Ministério da Saúde (1998). Conselho Nacional de Saúde: Resolução nº 287 de 08 de outubro de 1998. Brasília, DF: Editora MS.

Ministério da Saúde (2012). Política Nacional de Atenção Básica: PNAB. Brasília, DF: Editora MS.

Ministério da Saúde (2013). Cadernos de Atenção Básica: Saúde Mental, 34. Brasília, DF: Editora MS.

Morais, J. L., & Souza, A. M. (2016). Significados atribuídos pelo residente recém-ingresso na Residência Multiprofissional em Saúde. Revista da SBPH, 19(2), 129-144.

Nakamura, E. (2011). O Método Etnográfico em Pesquisas na Área da Saúde: uma reflexão antropológica. Saúde e Sociedade, São Paulo, 20(1), 95-103. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902011000100012

Paulin, T, & Luzio, C. A. (2009). A Psicologia na Saúde Pública: desafios para a atuação e formação profissional. Revista de Psicologia da UNESP, 8(2),98-109.

Pichón-Rivière, E. (2005). O processo grupal. São Paulo: Martins Fontes.

Pinto, D. M., Jorge, M. S. B., Pinto, A. G., Vasconcelos, M. G. F., Cavalcante, C. M., & Flores A. Z. T. (2011). Projeto terapêutico singular na produção do cuidado integral: uma construção coletiva. Texto e contexto Enfermagem, 20(3), 493-302. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072011000300010

Rocha, M. B., Almeida, M. M. S., & Ferreira, B. O. (2016). Possibilidades de atuação profissional do psicólogo no âmbito da atenção básica em saúde.Revista Brasileira em Promoção da Saúde, 29(1), 117-123. DOI: https://doi.org/10.5020/18061230.2016.p117

Sakata, K. N., Almeida, M. C. P., Alvarenga, A. M., Craco, P. F., & Pereira, M. J. B. (2007). Concepções da equipe de saúde da família sobre as visitas domiciliares. Revista Brasileira de Enfermagem, 60(6), 659-664. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672007000600008

Souza, A. C., Colomé, I. C. S., Costa, L. E. D., & Oliveira, D. L. L. C. (2005). A educação em saúde com grupos na comunidade: uma estratégia facilitadora da promoção da saúde. Revista Gaúcha de Enfermagem, 26(2).

Sundfeld, A. C. (2010). Clínica ampliada na atenção básica e processos de subjetivação: relato de uma experiência. Physis, 20(4). DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312010000400002

Teixeira, R. R. (2005). Humanização e Atenção Primária à saúde. Ciência e Saúde Coletiva, 10(3), 585-598. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232005000300016

Published

2017-10-07

How to Cite

Mesquita, D. T., Perucchi, J., & Mattos, J. (2017). Psychology and interdisciplinary work on Primary Care: an experience report. Revista Da Sociedade Brasileira De Psicologia Hospitalar, 20(2), 153–165. https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.20.260

Issue

Section

Original research