Forging bonds and enabling grieving at a neonatal intensive care unit
DOI:
https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.17.339Keywords:
grieving, parents and children, bonding, neonatologyAbstract
This article is a professional experience report which makes it possible to reflect on the work done between 2007 and 2013 by the psychology team at the neonatal intensive care unit at Bonsucesso Federal Hospital. It constitutes a critical analysis of the psychological work carried out at a unit for newborns with urgent, critical healthcare needs, marked by the use of high technology and the need for precision in all actions taken. It is a place of comings and goings, where the possibility of a newborn's death is a constant in their parents' lives. The reflections in the analysis encompass the possibility of parents bonding with their newborns, and the experience of grieving inherent to this context, which must be worked through by the parents. Based on the analysis, it is proposed that a place be made available for parents to be received and to talk as they deal with the reality of having a premature baby and in some cases imminent death. We stress that being heard by a psychologist enables these issues to be worked through verbally, providing a channel for parents to bond with their children, face the hospitalization situation, and open to the work of grieving.
Downloads
References
Andrade, M. A. G. (2002). Nascimento pré-termo e formação de laços afetivos. In: Novos olhares sobre a gestação e a criança até três anos (pp. 422-437). Brasília: L. G. E.
Ansermet, F. (2003). Clínica da origem: A criança entre a medicina e a psicanálise. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria.
Ariès, P. (1981). História social da criança e da família. Rio de Janeiro: ZAHAR, 2ª ed.
Baltazar, D. V. S., Gomes, R. F. de S., & Cardoso, T. B. D. (2010). Atuação do psicólogo em unidade neonatal: rotinas e protocolos para uma prática humanizada. Revista da SBPH, 13(1), 02-18.
Brum, E. H. M., Schermann, L. (2007). Intervenção para promover a qualidade do vínculo mãe-bebê em situação de nascimento pré-termo. Rev. bras. crescimento desenvolv. hum., 17 (2): 12-23. DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.19828
Casellato, G., Motta, M. A. P. (2002). Lutos maternos – um estudo comparativo. In: Franco, M. H. P. (org.). Estudos avançados sobre o luto (pp.95-130). São Paulo: Editora Livro Pleno.
Dolto, F., Hamad, N. (1998). Destino das crianças. São Paulo: Martins Fontes. p.13.
Freud, S. Luto e melancolia (2006). In: Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Volume XIV. Rio de Janeiro: mago.
Holanda, S. A. R. (2004). Bebês prematuros na UTI: a maternidade em questão. Estilos clin., 9 (16): 58-69. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v9i16p58-69
Lebow, G.H. (1976). Facilitating adaptation in antecipatory mourning. Social Casework. DOI: https://doi.org/10.1177/104438947605700707
Mathelin, C. (1999). O sorriso da Gioconda: clínica psicanalítica com os bebês prematuros. Rio de Janeiro: Companhia de Freud.
Melgaço, R. G. (2004). Separação ou sacrifício. In: Aragão, R. O. (org.). O bebê, o corpo e a linguagem (pp.183-89). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Rabello, A. (2004). A função simbólica da UTI neonatal. In: Aragão, R. O. (org.).
O bebê, o corpo e a linguagem (pp. 176-89). São Paulo: Casa do Psicólogo. Scortegagna, S. A., Miranda, C. A., Morsch, D. S., Carvalho, R. A., Biasi, J., & Cherubini, F. (2005). O processo interativo mãe-bebê pré-termo. Psic.; 6 (2): 61-70.
Stern, D. N. (2007). A constelação da maternidade: o panorama da psicoterapia pais/bebê. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, p. 212.
Szejer, M. (1999). A escuta psicanalítica de bebês em maternidade. Conferência de Myriam Szejer no IV Encontro Brasileiro para o Estudo do Psiquismo Pré e Perinatal. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Zornig, S. A., Morsch, D. S., Braga, N. A. (2004). Os tempos da prematuridade. Rev. Latino americana de psicopatologia fundamental, 7 (4): 135-143. DOI: https://doi.org/10.1590/1415-47142004004009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publication adopts the CreativeCommons “Attribution 4.0 International” license – CC BY, which allows “copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.” Also, according to the CC BY license, authors must “give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.” These changes must be indicated without suggesting that the journal supports their use. More information about the license from: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en