Listening tales, drawing the life

art therapy in pediatric infirmary in high school Complexity Hospital in Pernambuco – IMIP

Authors

  • Camila Martins Vieira Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira
  • Juliana Monteiro Costa Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira
  • Maria de Fátima Costa Caminha Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira
  • Paulo Barreto Campello Universidade de Pernambuco
  • Maria das Graças Victor Silva Faculdade Paula Frassinette
  • Marisa Amorim Sampaio Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira

DOI:

https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.15.389

Keywords:

Art therapy, Drawing, Hospitalization, Humanization

Abstract

This article aims to describe the experience of art therapy mediated by fairy tales and drawings of hospitalized patients and caregivers in the pediatric wards of the Institute of Medicine Professor Fernando Figueira (IMIP). We used the tale "Sleeping Beauty" by collecting 100 images of art therapy groups in the period from February to May 2009. The analysis sought to articulate themes of the story with verbal expressions and images, and timing of hospitalization experienced by participants. We identified 14 themes in the story, five of which were highlighted by the group. The "evil desire" related to the sensation of discomfort in addressing the issue and the experience of internment, "sleep" referred to the change in family life to take care of the patient and wait for the awakening, "thorns" made the participants feel unable to reach the destination, the return home, "prince" was associated with masculine strength and coping skills necessary to support the hospital, "meeting" represented the love and was related to return home through the high hospital. The results indicated that the experience of group art therapy mediated by the story provided by the design and expression of affection and recognition of those associated with the psychic life and the disease process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria das Graças Victor Silva, Faculdade Paula Frassinette

Departamento de Psicologia da Faculdade Paula Frassinette (FAFIRE).

References

Backes, D.S., Koerich, M. S., & Erdmann, A. L. (2007). Humanizing care through the valuation of the human being: resignification of values and principles by health professionals. Rev Latino-am Enfermagem,15(1): 34-41. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692007000100006

Ceribelli, C., Nascimento, L. C., Pacífico, S. M. R., & Lima, R. A. G. (2009). A mediação da leitura como recurso de comunicação com crianças hospitalizadas. Rev Latino-Am Enfermagem, 17(1).

Chevalier, J., & Gheerbrant, A. (2007). Dicionário dos símbolos. Mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. (21ª ed). Rio de janeiro: José Olympio.

Coutinho, V. (2007). Arteterapia com crianças. (2ª ed). Rio de janeiro: Wak.

Deslandes, S. F. (2004). A análise do discurso oficial sobre a humanização da assistência hospitalar. Rev C S Col, 9(1), 7-14. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232004000100002

Dieckmann, H. (1986). Contos de fadas vividos. São Paulo: Paulinas. Estés, C. P. (1994). Mulheres que correm com lobos: mitos e histórias do arquétipo da mulher selvagem. Rio de janeiro: Rocco.

Franz, M. L. V. (1995). O feminino nos contos de fadas. Rio de Janeiro: Vozes.

Freire, K. (2006). Os Contos de fadas e o processo terapêutico. In: Campello, A. F., & Campello, P. B. (Orgs.). É a receita da vida. A arte na medicina. (pp. 128-163). Recife: EDUPE.

Furth, G. M. (2004). O mundo secreto dos desenhos. Uma abordagem junguiana da cura pela arte. São Paulo: Paulus.

Grimm, J. (2006) A bela adormecida e outras histórias. (Maldonato, Z. Trad.). Porto Alegre: L&PM.

Jung, C. G. (2004). A prática da psicoterapia. (9ª ed). Petrópoles: Vozes.

Jung, C. G. (2008). Os arquétipos e o Inconsciente coletivo. (6ª ed). Petrópoles: Vozes.

Liebmann M. (2000). Exercícios de artes para grupos: um manual de temas, jogos e exercícios. (4ª ed). São Paulo: Summus.

Machado, R. (2004). Acordais. Fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. São Paulo: DCR.

Matos, G. A., & Sorsy, I. (2007). O ofício do contador de histórias. Perguntas e respostas, exercícios práticos e um repertório para encantar. São Paulo: Martins Fontes.

Mendonça, V. S. (2009). Sofrendo entre quatro paredes: relatos de mães acompanhantes dos filhos hospitalizados. Electrón psicol polít (En línea), 7(19).

Menezes, M., & Moré, C. L. O. O., & Cruz, R. M. (2008). O desenho como instrumento de medida de processos psicológicos em crianças hospitalizadas. Avaliação psicológica 2008; 7(2):189-198.

Published

2012-07-24

How to Cite

Vieira, C. M., Costa, J. M., Caminha, M. de F. C., Campello, P. B., Silva, M. das G. V., & Sampaio, M. A. (2012). Listening tales, drawing the life: art therapy in pediatric infirmary in high school Complexity Hospital in Pernambuco – IMIP. Revista Da Sociedade Brasileira De Psicologia Hospitalar, 15(2), 46–64. https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.15.389

Issue

Section

Original research