Listening tales, drawing the life
art therapy in pediatric infirmary in high school Complexity Hospital in Pernambuco – IMIP
DOI:
https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.15.389Keywords:
Art therapy, Drawing, Hospitalization, HumanizationAbstract
This article aims to describe the experience of art therapy mediated by fairy tales and drawings of hospitalized patients and caregivers in the pediatric wards of the Institute of Medicine Professor Fernando Figueira (IMIP). We used the tale "Sleeping Beauty" by collecting 100 images of art therapy groups in the period from February to May 2009. The analysis sought to articulate themes of the story with verbal expressions and images, and timing of hospitalization experienced by participants. We identified 14 themes in the story, five of which were highlighted by the group. The "evil desire" related to the sensation of discomfort in addressing the issue and the experience of internment, "sleep" referred to the change in family life to take care of the patient and wait for the awakening, "thorns" made the participants feel unable to reach the destination, the return home, "prince" was associated with masculine strength and coping skills necessary to support the hospital, "meeting" represented the love and was related to return home through the high hospital. The results indicated that the experience of group art therapy mediated by the story provided by the design and expression of affection and recognition of those associated with the psychic life and the disease process.
Downloads
References
Backes, D.S., Koerich, M. S., & Erdmann, A. L. (2007). Humanizing care through the valuation of the human being: resignification of values and principles by health professionals. Rev Latino-am Enfermagem,15(1): 34-41. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692007000100006
Ceribelli, C., Nascimento, L. C., Pacífico, S. M. R., & Lima, R. A. G. (2009). A mediação da leitura como recurso de comunicação com crianças hospitalizadas. Rev Latino-Am Enfermagem, 17(1).
Chevalier, J., & Gheerbrant, A. (2007). Dicionário dos símbolos. Mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. (21ª ed). Rio de janeiro: José Olympio.
Coutinho, V. (2007). Arteterapia com crianças. (2ª ed). Rio de janeiro: Wak.
Deslandes, S. F. (2004). A análise do discurso oficial sobre a humanização da assistência hospitalar. Rev C S Col, 9(1), 7-14. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232004000100002
Dieckmann, H. (1986). Contos de fadas vividos. São Paulo: Paulinas. Estés, C. P. (1994). Mulheres que correm com lobos: mitos e histórias do arquétipo da mulher selvagem. Rio de janeiro: Rocco.
Franz, M. L. V. (1995). O feminino nos contos de fadas. Rio de Janeiro: Vozes.
Freire, K. (2006). Os Contos de fadas e o processo terapêutico. In: Campello, A. F., & Campello, P. B. (Orgs.). É a receita da vida. A arte na medicina. (pp. 128-163). Recife: EDUPE.
Furth, G. M. (2004). O mundo secreto dos desenhos. Uma abordagem junguiana da cura pela arte. São Paulo: Paulus.
Grimm, J. (2006) A bela adormecida e outras histórias. (Maldonato, Z. Trad.). Porto Alegre: L&PM.
Jung, C. G. (2004). A prática da psicoterapia. (9ª ed). Petrópoles: Vozes.
Jung, C. G. (2008). Os arquétipos e o Inconsciente coletivo. (6ª ed). Petrópoles: Vozes.
Liebmann M. (2000). Exercícios de artes para grupos: um manual de temas, jogos e exercícios. (4ª ed). São Paulo: Summus.
Machado, R. (2004). Acordais. Fundamentos teórico-poéticos da arte de contar histórias. São Paulo: DCR.
Matos, G. A., & Sorsy, I. (2007). O ofício do contador de histórias. Perguntas e respostas, exercícios práticos e um repertório para encantar. São Paulo: Martins Fontes.
Mendonça, V. S. (2009). Sofrendo entre quatro paredes: relatos de mães acompanhantes dos filhos hospitalizados. Electrón psicol polít (En línea), 7(19).
Menezes, M., & Moré, C. L. O. O., & Cruz, R. M. (2008). O desenho como instrumento de medida de processos psicológicos em crianças hospitalizadas. Avaliação psicológica 2008; 7(2):189-198.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publication adopts the CreativeCommons “Attribution 4.0 International” license – CC BY, which allows “copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.” Also, according to the CC BY license, authors must “give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.” These changes must be indicated without suggesting that the journal supports their use. More information about the license from: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en