Pre-surgical feelings

what do children report?

Authors

  • Ani Carolini Pinto
  • Gislaine Cristina Müller
  • Camilla Volpato Broering

DOI:

https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.v25.479

Keywords:

child hospitalization, pediatric surgery, pre-surgery, pre-surgical feelings

Abstract

Hospitalization is a distressing event for children, as they face an unknown environment, experience painful procedures, and deal with modifications in their routines and family relationships. Therefore, it is possible that the suffering caused by hospitalization provokes changes in children's emotions, thoughts and behaviors. Given this scenario, the use of ludic resources contributes significantly to the child's pre-surgical coping process. The present study aims to indicate the feelings of the hospitalized children in relation to the pre-surgical situation, as well as the changes in their thoughts, behaviors and daily life during hospitalization, and to discuss the contribution of specific resources to this scenario. Through the data collection by semi-structured interviews and the game Baralho Infantil da Hospitalização (Children's Hospitalization Deck), it was found that the children initially indicated negative feelings during the interview, however, when they later expressed themselves through the ludic resource, they denoted positive emotions and thoughts. This perspective was possible only because the ludic resource allowed the child to express what they were feeling in the hospital, as well as resignify feelings and improve the patient's well-being to face the surgical procedure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, V. L. (2007). Psicologia da educação. Natal: EDUFRN.

Arruda, M. J. F. C. (2015). O ABC das emoções básicas: implementação e avaliação de duas sessões de um programa para promoção de competências emocionais (Tese de doutorado). Universidade de Açores, Ponta Delgada, Portugal. Recuperado de https://repositorio.uac.pt/handle/10400.3/3365

Borges, E. P., Nascimento, M. D. S. B., & Silva, S. M. M. (2008). Benefícios das atividades lúdicas na recuperação de crianças com câncer. Boletim Academia Paulista de Psicologia, 8(2), 211-221. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bapp/v28n2/v28n2a09.pdf

Braga, M. M., Queiroz, F. C. de, Arantes, L. J., Costa, P. R. R. M., Ruzzi, R. A., & Mandim, B. L. S. (2017). Avaliação pré-operatória em anestesia pediátrica. Rev Med Minas Gerais, 27(2), 26-37. doi: 10.5935/2238-3182.20170014 DOI: https://doi.org/10.5935/2238-3182.20170014

Broering, C. V. (2014). Efeitos da preparação psicológica pré-cirúrgica em crianças submetidas a cirurgias eletivas e suas memórias (Tese de doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/132602/333189.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Broering, C. V., & Crepaldi, M. A. (2019). Preparação psicológica pré-cirúrgica: estresse e ansiedade em crianças submetidas a cirurgias eletivas. Mudanças: Psicologia da Saúde, 27(1), p. 1-9. Recuperado de https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/MUD/article/view/9556. doi: 10.15603/2176-1019/mud.v27n1p1-9 DOI: https://doi.org/10.15603/2176-1019/mud.v27n1p1-9

Broering, C. V., & Kruger, O. (2018). Baralho infantil da hospitalização: pensamentos diferentes para situações difíceis (1ª. ed). Novo Hamburgo: Sinopsys.

Castro, T. G. de, Abs, D., & Sarriera, J. C. (2011). Análise de conteúdo em pesquisas de Psicologia. Psicol. cienc. prof., 31(4). Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/pcp/v31n4/v31n4a11.pdf. doi: 10.1590/S1414-98932011000400011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932011000400011

Céspedes, A. (2014). Educar as emoções. Lisboa: Editorial Presença.

Costa Júnior, A. L., Doca, F. N. P., Araújo, I., Martins, L., Mundim, L., Penatti, T., & Sindrim, A. C. (2012). Preparação psicológica de pacientes submetidos a procedimentos cirúrgicos. Estud. psicol., 29(2), 271-284. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/estpsi/v29n2/a13v29n2.pdf. doi: 10.1590/S0103-166X2012000200013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2012000200013

Escobar, E. M. A., Mellin, A. S., Tapia, C. E. V., Piovesan, R. C., & Noguchi, S. T. (2013). O uso de recursos lúdicos na assistência à criança hospitalizada. Rev. Ciênc. Ext., 9(2), 106-119. Recuperado de https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/828/854

Foucault, M. (1979). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal.

Freitas, C. R, & Moretto, C. C. (2014). Psicologia da saúde: o acolhimento humanizado na sala de observação de uma unidade pré-hospitalar. Rev. SPAGESP, 15(2), 77-93. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rspagesp/v15n2/v15n2a07.pdf

Giaxa, A. C. M., Tavares, E. N., Oliveira, T. P., Eying, J., & Burda, T. A. M. (2019). A utilização do jogo como recurso terapêutico no processo de hospitalização da criança. Rev. Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar, 22(1), 280-305. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rsbph/v22n1/v22n1a15.pdf

Juan, K de. (2007) O impacto da cirurgia e os aspectos psicológicos do paciente: uma revisão. Psicol. hosp., 5(1), 48-59. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ph/v5n1/v5n1a04.pdf

Lopes, B. A., Oliveira Junior, C. R. de, & Oliveira, V. B. de. (2015). O brincar como instrumento de resgate do cotidiano da criança hospitalizada. Boletim - Academia Paulista de Psicologia, 35(88), 93-108. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2015000100007

Marcelli, D., & Cohen, D. (2009). Infância e Psicopatologia (7ª. ed). Porto Alegre: Artmed.

Mitchell, M. (2007). Psychological care of patients undergoing elective surgery. Nurs Stand., 21(30), 48-55, 2007. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/6344226_Psychological_care_of_patients_undergoing_elective_surgery. doi: 10.7748/ns2007.04.21.30.48.c4542. DOI: https://doi.org/10.7748/ns2007.04.21.30.48.c4542

Monteiro, A. R. M., Teixeira, L. A., Silva, R. S. M. da, Rabelo, K. P. S., Tavares, S. de F. do V., & Távora, R. C. de O. (2012). Sofrimento psíquico em crianças e adolescentes: a busca pelo tratamento. Escola Anna Nery, 16(3), 523-529. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/ean/v16n3/14.pdf. doi: https://doi.org/10.1590/S1414-81452012000300014 DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452012000300014

Oliveira, G. F. de, Dantas, F. D. C., & Fonsêca, P. N. da. (2004). O impacto da hospitalização

em crianças de 1 a 5 anos de idade. Rev. Sociedade Brasileira de Psicologia Hospitalar, 7(2), 37-54. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rsbph/v7n2/v7n2a05.pdf

Pessoa, A. C. B., Souza, M. H. F., & Fontes, F. C. O. (2012, junho). O lúdico no ambiente hospitalar: algumas reflexões. Anais do IV Fórum Internacional de Pedagogia, Parnaíba, PI, Brasil, 4. Recuperado de https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/35

Quirino, D. D., Collet, N., & Neves, A. F. G. B. (2010). Hospitalização infantil: concepções da enfermagem acerca da mãe acompanhante. Revista Gaúcha de Enfermagem, 31(2), 300-306. Recuperado de https://www.scielo.br/pdf/rgenf/v31n2/14.pdf. doi: 10.1590/S1983-14472010000200014 DOI: https://doi.org/10.1590/S1983-14472010000200014

Racine, N. M., Riddell, R. R. P., Flora, D. B., Garfield, A. T. H., & Greenberg, S. (2016). Predicting Preschool Pain-Related Anticipatory Distress: The Relative Contribution of Longitudinal and Concurrent Factors. Pain, 157(9), 1918-1932. Recuperado de https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27276117/. doi: 10.1097/j.pain.0000000000000590 DOI: https://doi.org/10.1097/j.pain.0000000000000590

Ribeiro, P. C. P. S. V., & Costa, M. A. M. (2012). O conforto do doente idoso crónico em contexto hospitalar: contributos para uma revisão sistemática da literatura. Rev. Enf. Ref., 3(7), 149-158. Recuperado de http://www.scielo.mec.pt/pdf/ref/vserIIIn7/serIIIn7a16.pdf. doi: 10.12707/RIII11166. DOI: https://doi.org/10.12707/RIII11166

Silva, F. S., & Brandão, E. C. (2017). As práticas lúdicas no cotidiano do cuidar em enfermagem pediátrica. Revista de Enfermagem da FACIPLAC, 2(2). Recuperado de

http://revista.faciplac.edu.br/index.php/REFACI/article/viewFile/266/85.

Valverde, D. L. D. (2011). Suporte psicológico e a criança hospitalizada: o impacto da hospitalização na criança e em seus familiares (Trabalho de conclusão de curso). Faculdade de Tecnologia e Ciências de Feira de Santana, Feira de Santana, BA, Brasil. Recuperado de

http://www.psicologia.pt/artigos/textos/TL0229.pdf.

Vargas, T. V. P., Maia, E. M., & Dantas, R. A. S. (2006). Sentimentos de pacientes no pré-operatório de cirurgia cardíaca. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 14(3), 383-388. Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692006000300012&lng=en&nrm=iso. doi: 10.1590/S0104-11692006000300012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692006000300012

Published

2023-02-17

How to Cite

Pinto, A. C., Müller, G. C., & Broering, C. V. (2023). Pre-surgical feelings: what do children report?. Revista Da Sociedade Brasileira De Psicologia Hospitalar, 25(2), 96–107. https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.v25.479

Issue

Section

Original research