The Hospital Psychologist
the perception of patients in the surgical clinic
DOI:
https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.23.119Keywords:
qualitative research, patients, hospitalsAbstract
This article is the result of an investigation that aimed to understand the perception of patients admitted to the surgical clinic, about the role of the hospital psychologist. For this, the phenomenological-hermeneutic method with a qualitative approach was used. Two patients from a hospital in the state of Rio Grande do Sul were researched.
Downloads
References
Angerami, V. A., Trucharte, F. A. R., Knijnik, R. B., & Sebastiani, R. W. (2010). Psicologia Hospitalar Teoria e Prática. São Paulo: Pioneira.
Bruscato, W. L. (2004). A Psicologia no Hospital da Misericórdia: um modelo de atuação. In W. L.
Bruscato, C. Benedetti, & S. R. A. Lopes. A prática da psicologia hospitalar na Santa Casa de Misericórdia de São Paulo: novas páginas em uma antiga história, (pp. 17-32). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Gil, A. C., & Yamauchi, N. I. (2012). Elaboração do projeto de pesquisa fenomenológica e enfermagem. Revista Bahiana de Enfermagem, 26(3), 565-573.
Giorgi, A., & Sousa, D. (2010). Método fenomenológico de investigação em psicologia. Lisboa: Fim de Século.
Ismael, S. M. C., & Santos, J. X de A. dos. (2013) Psicologia Hospitalar: Sobre o Adoecimento... Articulando Conceitos com a Prática Clínica. São Paulo, SP: Atheneu.
Moretto, M. L. T. (2001). O que pode um analista no hospital? São Paulo: Casa do Psicólogo.
Pfeifer, P. M. (2019). Cirurgia cardíaca e psicologia: corporalidade, complexidade, simbologias e significados. In Ruchel, P. P., & Seeling, C. Psicologia e cardiologia: reflexão e prática, (pp.183-220), Novo Hamburgo: Sinopysy.
Romano, B. W. (2002). A prática da psicologia nos hospitais. São Paulo: Pioneira.
Sebastiani, R. W.; Maia, E. M. C. (2005). Contribuições da psicologia da saúde-hospitalar na atenção ao paciente cirúrgico. Acta Cirúrgica Brasileira. Recuperado em 07 de novembro, 2019, de http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-86502005000700010&lng=en&nrm=iso
Seidman, I. (2019). Interviewing as qualitative research: a guide for researches in education andthe social sciences. Teachers College Press: New York.
Simonetti, A. (2004). Manual de Psicologia Hospitalar: o mapa da doença. São Paulo: Casa do Psicólogo. http://www.scielo.brscielo.php?pid=S1414-98932013000100011&script=sci_arttext
Van Manen, M. (2018). Researching lived experience: human science for an action sensitive pedagogy. London, Ontario, Canada: The Althouse Press, State University of New York Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The publication adopts the CreativeCommons “Attribution 4.0 International” license – CC BY, which allows “copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.” Also, according to the CC BY license, authors must “give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.” These changes must be indicated without suggesting that the journal supports their use. More information about the license from: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en