O processo do morrer inserido no cotidiano de profissionais da saúde em Unidades de Terapia Intensiva
DOI:
https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.17.348Keywords:
Death, Health professionals, Intensive Care UnitAbstract
The purpose of this study is to verify with health and nursing professionals, who work in intensive care units, their perceptions and attitudes about death and dying, and their coping strategies in daily professional life. Individual and semi-structured interviews were conducted. The data was subjected to qualitative analysis based on the identification of the categories: work time and age of the professionals, coping with death and work environment characteristics. The data pointed that the longer the professional has worked, the easier to deal with death. Regardless the age and the professional experience, death is considered more difficult to cope with when it regards a child or young patient under suffering or is victim of a tragic death. Dealing with death in the workplace brought about changes on a personal level on rethinking and valuing life, and the contact with their own families. Working in the ICU was characterized as tiring, being the subject of death rarely addressed in the workplace, either within the professionals’ family circle, or even during the undergraduate degree. It concludes on the importance of creating spaces within the hospitals where the experiences and difficulties faced by these workers in their daily life can be addressed.
Downloads
References
Amaral, M. X. G. do, Achette, D., Barbosa, L. N. F., Bruscatto, W. L., &Kavabata, N. K. (2008). Reações emocionais do médico residente frente ao paciente em cuidados paliativos. Revista da SBPH, 11(1). DOI: https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.11.180
Baasch, D., & Lane, A. dos S. (2011). Os significados do trabalho em unidades de terapia intensiva de dois hospitais brasileiros. Ciência & Saúde Coletiva,16 (Suppl. 1). DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000700041
Bifulco, V. A. (2006). A morte na formação dos profissionais de saúde. Prática Hospitalar, 7(45).
Fernandes, P. V., Iglesias, A., & Avellar, L. Z. (2009). O técnico de enfermagem diante da morte: concepções de morte para técnicos de enfermagem em oncologia e suas implicações na rotina de trabalho e na vida cotidiana. Psicologia: Teoria e Prática, 11(1).
Kovács, M. J. (1992). Morte e desenvolvimento humano. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Kovács, M. J. (2008). Desenvolvimento da tanatologia: estudos sobre a morte e o morrer. Paidéia (Ribeirão Preto), 18(41). DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300004
Kubler-Ross, E. (1996). Sobre a morte e o morrer: o que os doentes têm para ensinar a médicos, enfermeiras, religiosos e aos seus próprios parentes. 5 ed. São Paulo: Martins Fontes.
Marta, G. N., Marta, S. N., Filho, A. de A., & Job, J. R. P. P. (2009). O estudante de medicina e o médico recém-formado frente à morte e ao morrer. Revista Brasileira de Educação Médica, 33(3). DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000300011
Minayo, M. C. de S. (1994). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisasocial. In: Minayo, M. C. de S. (Org.), Pesquisa Social: teoria, método e criatividade (pp. 9-29). Rio de Janeiro: Vozes.Preto, V. A., & Pedrão, L. J. (2009). O estresse entre enfermeiros que atuam em Unidade de Terapia Intensiva. Revista da Escola de Enfermagem daUSP, 43(4). DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342009000400015
Santos, M. A. dos. (2003). Perto da dor do outro, cortejando a própria insanidade: o profissional de saúde e a morte. Revista SPAGESP, 4(4).
Salomé, G. M., Cavali, A., & Espósito, V. H. C. (2009). Sala de emergência: o cotidiano das vivências com a morte e o morrer pelos profissionais de saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, 62(5). DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672009000500005
Silva, A. L. L. da, & Ruiz, E. M. (2003). Cuidar, morte e morrer: significações para profissionais de Enfermagem. Estudos de Psicologia (Campinas), 20(1). DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-166X2003000100002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The publication adopts the CreativeCommons “Attribution 4.0 International” license – CC BY, which allows “copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.” Also, according to the CC BY license, authors must “give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made.” These changes must be indicated without suggesting that the journal supports their use. More information about the license from: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en